Podrobný popis
|
Projekt Interaktivní výuka fyziky a matematiky na gymnáziu podporovaná programy Interactive Physics a MathCad předpokládá využití počítačových programů Interactive Physics a MathCad ve výuce fyziky a matematiky na čtyřletém gymnáziu a vyšším stupni víceletého gymnázia, a to:
1 Cíle projektu:Projekt sleduje následující cíle:
2 Zdůvodnění projektu:Na vyučující přírodovědných předmětů jsou žáky a zejména odbornou učitelskou veřejností kladeny stále větší nároky na formy výuky v souladu s všeobecnými trendy, upřednostňujícími co možná nejmodernější způsob výkladu. K nejoblíbenějším patří počítačové simulace různých fyzikálních jevů. Tyto animace jednak umožňují netradiční a pro žáky atraktivní pohled na fyzikální problematiku, a jednak hlubší pochopení daného fyzikálního problému. Hlavní výhodou této metody oproti reálnému experimentu je možnost měnit během krátké doby počáteční podmínky děje, což umožní jeho rychlé znázornění v několika různých obměnách. To má za následek, že žáci vidí daný problém v širších souvislostech a snadněji pochopí, co ovlivňuje která fyzikální veličina, jež se v daném problému vyskytuje. Jako nejvhodnější se k těmto účelům v případě výuky fyziky jeví být počítačový program Interactive Physics, který umožňuje interaktivní řešení fyzikálních problémů a provádění fyzikálních experimentů bez využití jediné reálné pomůcky. Vše je řešeno jako vkládání jednotlivých objektů (těleso, působiště, směr a velikost síly, pružina, kladka, …) na pracovní plochu počítače a jejich vzájemné propojování. Samozřejmostí je i potřebná fyzikální nástavba, tj. zobrazovaní vektorů, časových průběhů, grafů, číselných hodnot, atd. Projekt si v žádném případě neklade za cíl potlačení reálného fyzikálního experimentu, nýbrž doplnění a zpestření výuky mimo jiné v těch oblastech, kde je často provedení reálného experimentu komplikované. V případě výuky matematiky je pak špičkou mezi softwarovými produkty program MathCad. Tento produkt umožňuje komplexní řešení dané matematické úlohy, tj. její řešení obecné (symbolické), číselné (numerické) a grafické. Uvedený software je ucelený nástroj pro efektivní řešení matematických a fyzikálních problémů, který s uživatelem spolupracuje prostřednictvím vstřícného uživatelského rozhraní, umožňujícího zápis na monitor obrazovky v podstatě totožný se zápisem studenta na papír nebo tabuli. MathCad je využíván po celém světě obrovským množstvím inženýrů, vědců a studentů v matematice a širokém spektru technických oborů. 3 Popis současného stavuŠkola disponuje odbornou fyzikální učebnou vybavenou potřebným hardwarem a multimediálním data-videoprojektorem a dále kompletně vybavenou počítačovou učebnou, která je využitelná v rámci laboratorního cvičení a dělených hodin matematiky a samostatné práce žáků s výše uvedeným softwarem. 4 Okruhy, které bude projekt realizovatOkruh C - Implementace výukového softwaru na středních školách 5 Rozsah záměruCelkem bude do projektu zapojeno cca 480 studentů a nejméně 8 učitelů. Projekt přímo zasáhne výuku fyziky a matematiky. Lze odhadovat, že se přímo dotkne asi 30 – 50 % vyučovacích hodin fyziky a 20 – 30 % vyučovacích hodin matematiky v závislosti na použití v jednotlivých ročnících. Kromě toho předpokládáme, že žáci stráví další hodiny při práci s uvedeným softwarem v počítačové učebně v rámci řešení laboratorních úloh a samostudia. Projekt je plně realizovatelný i na dalších školách, kde disponují odbornou fyzikální učebnou vybavenou jedním počítačem a nejlépe multimediálním data-videoprojektorem, resp. počítačovou učebnou s přiměřenou kapacitou. 6 Rámcový časový a pracovní harmonogram realizace pilotního projektu
7 Začlenění projektu do vzdělávacího programu školyProjekt přímo navazuje na vzdělávací program školy. Lze jej plně implementovat do tématických plánů fyziky a matematiky pro čtyřleté i osmileté gymnázium. 8 Materiální a personální zabezpečeníNa škole bude k projektu využita fyzikální učebna s příslušným vybavením a stávající počítačová učebna. Samotné řízení projektu bude probíhat na několika úrovních:
9 Přenesení zkušeností z realizace projektu na další školyŠkola za účelem realizace projektu a zejména za účelem přenesení zkušeností na další školský subjekt obdobného typu získala pro spolupráci partnerskou školu: Reálné gymnázium a základní škola města Prostějova, Studentská 2, 796 40 Prostějov Na základě získaných prvotních zkušeností budou dále v následujícím období rozšiřovány knihovny hotových modelů. Předpokládá se jednak rozšíření i na další kapitoly fyziky a matematiky (např. molekulová fyzika, analytická geometrie), tak rozšíření v rámci jednotlivých kapitol o modely, jejichž potřeba vyvstane až na základě zkušeností získaných při používání softwaru.
|
Gymnázium Jiřího Wolkera, Prostějov, Kollárova 3(: 582 344 060, 582 345 583 fax: 582 346 657 *: p.janecek@gjwprostejov.cz © 2003 - 2004 |